Begaafdheid
Op onze school vinden we het belangrijk dat ieder kind zich naar zijn/haar mogelijkheden kan ontwikkelen. Begaafde leerlingen hebben extra uitdaging en begeleiding nodig, want ze hoeven meestal weinig moeite te doen om de basisstof te begrijpen en hebben minder herhaling nodig. We willen ook dat deze leerlingen gemotiveerd blijven en onderpresteren voorkomen. Daarom streven we naar een zo passend mogelijk onderwijsaanbod door de basisstof te compacten en vervolgens te verrijken. Deze verrijking sluit beter aan bij het niveau van de leerling en zo krijgen ze kansen om te ”leren leren’’. Wij vinden het belangrijk dat begaafden:
- Leren denken: een onderzoekende, kritische en reflectieve houding ontwikkelen en analytische, creatieve en praktische denkvaardigheden;
- Leren leren: executieve vaardigheden ontwikkelen zoals het maken van een goede planning, prioriteiten stellen, volgehouden aandacht, flexibiliteit en een goede emotie- en impulsregulatie. Maar ook leren omgaan met fouten maken, om hulp vragen en leren doorzetten als het moeilijk wordt;
- Leren leven: leren omgaan met je begaafdheid en het ontwikkelen van een positief zelfbeeld samen met gelijkgestemden.
Signalering
Ons schoolteam werkt met het DHH (Digitaal Handelingsprotocol Begaafdheid). Dit signaleringsprotocol zetten wij in vanaf de kleutergroepen. We kunnen hiermee een specifieke leer- en persoonlijkheidsvoorsprong én de onderwijsbehoeften in kaart brengen. Gesignaleerde leerlingen volgen we gedurende de basisschoolperiode. Hier zijn de groepsleerkrachten, kwaliteitscoördinator en specialist begaafdheid bij betrokken, maar ook de leerling en de ouders, zodat we kunnen samenwerken aan een optimale ontwikkeling van uw kind.
DenkLAB
Wanneer compacten en verrijken niet voldoende blijkt te zijn komen begaafde leerlingen in aanmerking voor verrijkingslessen in het DenkLAB. Hier kunnen we extra aansluiten bij de specifieke onderwijsbehoeften van begaafden onder begeleiding van onze Specialist Begaafdheid Marianne Venneman. DenkLAB wordt iedere vrijdagochtend op het hoofdgebouw (Kreeft 37) georganiseerd in leeftijdclusters voor groep 4-5 van 8.30 – 10.00 uur en voor groep 6-7 van 10.15 – 12.00 uur. Het aanbod staat deels in verbinding met de eigen groep, zodat ook daar aan het ontwikkelen van vaardigheden gewerkt kan worden.
Bovenschoolse voorzieningen EduMare
Wanneer ons verrijkingsaanbod op school niet voldoende blijkt te zijn, is de Bovenschoolse Plusgroep van EduMare een volgende stap. Hier komen (hoog)begaafden een dagdeel samen. Hiervoor geldt een toelatingsprocedure en wordt op basis van het leerlingdossier én de hulpvraag beoordeeld of de Bovenschoolse Plusgroep van toegevoegde waarde is. Voor begaafden die dreigen uit te vallen of vermoedelijk onderpresteren organiseert EduMare het Vooruitwerklab-op-locatie. Op basis van dossierinformatie en een screeningsdag (i.s.m. het CBO te Nijmegen) wordt bepaald of deelname aan het Vooruitwerklab passend is of dat er een andere interventie nodig is.
Voor leerlingen uit groep 8 is er een mogelijkheid om onder schooltijd deel te nemen aan de mini-masterclass van Penta Collega CSG Jacob van Liesveldt of een voortgezet Vooruitwerklab op het Helinium in Hellevoetsluis.
Voor meer informatie kunt u terecht bij onze kwaliteitscoördinator Sabine Boers en onze Specialist Begaafdheid Marianne Venneman.